وبلاگ حباب ایمن

بررسی فن و هنر عکاسی; عکس چیست؟ عکاس کیست؟

19 آگوست ( مصادف با 28 مرداد ماه ) در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان روز جهانی عکاسی شناخته شده است. افراد بسیاری از جمله عکاسان و دیگر هنرمندان، این روز را در شبکه‌های اجتماعی با اشتراک پست‌هایشان تبریک میگویند.

اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اصلا چرا 19 آگوست به عنوان روز جهانی عکاسی نامیده شده است؟ ما اینجا در حباب ایمن به دنبال پاسخ این پرسش هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه اولین عکس و اختراع عکاسی

قدیمی‌ترین عکس ثبت شده در تاریخ عکاسی، تصویری است که ژوزه نیسفور نیپس، اشراف زاده‌ی فرانسوی در سال 1826 با فرآیندی که خود آن را هلیوگرافی نامید از چشم‌انداز پنجره‌ی اتاقش گرفت.

لوئی داگر مخترع و عکاس فرانسوی به همراه ژوزف نیسه فور نیپس در سال 1837 میلادی روش داگروتیپ را اختراع و به ثبت رسانیدند.

دو سال بعد از این ماجرا و در روز 9 ژانویه سال 1839، آکادمی علوم فرانسه این اختراع را به رسمیت شناخت و آن را برای تمام مردم جهان معرفی کرد. با این وجود 19 آگوست روزی بود که پتنت روش دو مخترع یاد شده توسط دولت فرانسه خریداری شد.

19 آگوست این روز به علت اختراع داگرئوتایپ، روز جهانی عکاسی لقب گرفته است. داگرئوتایپ یا داگرئوتیپ  daguerréotype نخستین روش موفق در ثبت عکس‌های دائمی و استفاده تجاری از عکاسی است. در تصویر زیر اولین عکس منتشر شده توسط این روش

بیسواد فردا کسی خواهد بود که عکاسی را نداند

(لاسلو موهولی – ناگی)

تعاریف و مفاهیم مربوط به فن و هنر عکاسی

هنر دیدن:

وضوع تصویر و نور صحیح دو شرط اصلی برای موفقیت عکاسی در برداشتن عکس از نظر فنی است .

عکسی را از نظر فنی می توان عکس خوب دانست که محاسبه نور آن صحیح انجام بگیرید و تمام جزئیات آن در حد کافی از وضوع برخودار باشد. ضمنا هیچگونه کج شکلی و ناهنجاری در آن به چشم نخورده باشد. برای رسیدن به چنین نتیجه ای داشتن اطلاعات فنی در حد معینی به قدری که تا اینجا گفته شد کفایت می کند و لزومی ندارد که عکاس، کارشناس فیزیک نور و عدسی باشد.

دوربینهای خودکار جدید حتی بار وظایف مزبور را از دوش عکاس برداشته اند اما تصویری که از لحاظ فنی صحیح و خوب باشد! الزاما عکس جالبی نیست .

به چنین تعریف و توصیفی از عکاسی ؛ باید بگوییم که این کار فقط یک عمل ثبت و ضبط ماشینی نیست و صفت “خوب ” را تنها به عکاسی می توانیم اطلاق کنیم که اولا بتواند موضوع هایی جالب را ببیند و ثانیا پس از دیدن؛ آن را طی رشته اعمال شخصی در ضمیر خود بپروراند نتیجه ی همه اینها ؛ تصویری خواهد بود استخراج شده از میان احساسها و ادراکهای عکاسی .

(دیوید فین کتاب چگونه عکس ببینم “ترجمه رعنا جوادی”)

در موقع عکس گرفتن اگر قلب و روح انسان در برابر موضوعی که انتخاب کرده است از احساس خالی باشد حساس ترین سنسورها و فیلم ها هم نخواهند توانست کوچکترین خدمت و کمکی بکند {زیرا عکس خوب با داشتن معنی و مفهوم و با برخوداری از محتوا و فرم باید توجه بیننده را جلب کند .

در مورد محتوا می توان گفت که هرچیز هر قدر ساده و بی اهمیت هم که باشد می توان موضوعی برای عکسبرداری باشد اساسا این مسئله یکی از مزایای عکاسی است زیرا به عکاسان کمک می کند تا آنچه را که معمولا از نظر همگان دور می مانده و خود به خود توجهی برنمی انگیزد را ثبت و عرضه کنند

اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن:

 برای زیبای عکس علاوه بر محتوای فنی و فورمیک باید شامل محتوای حسی باشد و جریان و بیان حسی قدرتمندی را شامل شود. عکس هایی وجود دارد که عکاس از قدرت در عمل ثبت می کند و غالبا صدایی رساتر از یک فیلم سینمایی یا ویدیویی دارد).

هنر برای هنر  (Art for arts soke)

هنر خودبسنده است و لازم نیست که در خدمت هیچ هدف ضمنی و اخلافی، سیاسی یا مذهبی باشد .

عکاس آفریدگاریست در هنر و زیستن، که افکار و بیان خود را با زبان عکس به مخلوقات (مخاطبین ) می رساند!

و چه آفریدگار قادریست که با زبانی شیوا؛ افکاری ناب به بندگانش القا کند و بفهماند. و چه رستگاری که افکار و بیان آفریدگار خود را خوب دریافت کنند و از نادانی به دانایی برسند.

چارچوب نظری تحقیق

عمل واقعی دیدن ابتدا با تشکیل تصویری خام بر شبکییه توسط عدسی چشم آغاز میشود. مرحله دوم وابسته به برداشت و تعبیر مغز از تصویر است . شخص دیگری ممکن است دقیقا همان صحنه را بببند ولی برداشتی کاملا متفاوت داشته باشد بدین ترتیبت احتمال دارد دو فرد با نگاه کردن به یک عکس دو تعبیر کاملا متفاوت از محتوای آن ارائه دهند.

هیچکس کاملا بیطرفانه عکس را تعبیر نمی کند. زیرا هرکس متاثر از گذشته خویش است ؛ ممکن است شما را به سمتی سوق دهد که عکسی را همچون اثر هنری …. یا نوعی بیانیه سیاسی …. یا سندی حقیقی جهت دهد.

تحقیق حاضر با توجه به ماهیت آن  از نوع توصیفی و از نظر اهداف تعیین شده باتوجه به هدف آن کاربردی بوده و از نظر چگونگی بدست آوردن داده ها مورد نیاز در زمره تحقیقات توصیفی  میباشد

روش و ابزار  جمع آوری اطلاعات:

در این پژوهش جهت جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است

روش کتابخانه ای : به منظور جمع آوری اطلاعات درباره موضوع از مقاله و پایان نامه ها و کتب علمی مرتبط با موضوع و سایر منابع کتابخانه و اینترنتی استفاده شده است .

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

برای پیشرفت از ورای یک مرحله مهم در عکاسی باید چگونگی خوانش و درک معنا را از سوی مردم یاد بگیرید . عکس های منفرد یا متوالی (سکانس) وقتی بفهمید چگونه احتمال دارد از عکس های شما برداشت شود می توانید در مورد بهترین روش دست یابی به موضوع تصمیم گیری نمایند.

ما در اثار و احوال بیرون، بیشتر خود اثر و سوژه ای میشویم که نشان هایی از خود در آن ببینم و چه تاثیرگذار خواهد شد اگر آن اثر نشانه ای از احساسی از دست رفته یا حسی بدست نیامده در خود داشته باشد و این کنکاش و جست وجوی بیشتر در تماس اثر خواهد شد.

نشانه ها در این مورد به نوعی به یک (اسطوره ) تبدیل شده و از این جهت است که مبدا و منشا افکار و عواطف آدمی است. و امید ها و آرزوها و ترسها و محبت ها و لذت های آدمی را معلوم می کند.

شما میتونید در شرکت حباب ایمن با فتو هایکو به صورت تخصصی از خدمات، محصولات، کالا، خط تولید و فطعات، عکس صنعتی و تبلیغاتی بگیری.

منابع مورد استفاده

  •  فن و هنر عکاسی( هادی شفانیه )
  •  عکاسی دیچیتال پیشرفته (مایکل لنکفورد  ، افتیها پلیسی و همکاران ترجمه رضا نبوی)
  • سبک ها و مکتب های هنری (آزبورن؛ چلیورز و دیگران)
  • مبانی فلسفی اساطیر یونان و روم
  • (ویکتورنورکوزین Vo frail Beau etle Bien))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X